Wednesday, December 21, 2011

cuci gigi guna urine~

gigi , adalah antara aset yang berharga bagi setiap insan . kadang kadang ade jugak yang tertarik dengan gigi . yelahh , sape tak tergoda kan bila tengok gigi orang bersih , tersusun cantekk je . bak kata cikgu kesayangan daku ; 
"saya selalu ingat yana , paling saya ingat gigi dye yang bersepah tu , dengan mulut kepoh dye" . 
ouhhhmyyy , sayang cikgu ! *sebab selalu ingat daku .
cantiknya kalau dapat gigi macam ni kan ?
okeh , bercerita pasal gigi , daku ade terbaca satu info mengatakan 'air kencing pernah digunakan untuk membersihkan gigi dan mulut' . malah , ini juga adalah antara cara terbaik untuk mencuci gigi dan mulut . agak agak anda anda sanggup tak nak cuci gigi guna urine neh ? 

bagi kita rakyat malaysia , cara terbaik dan paling cliche adalah berkumur atau mencuci gigi menggunakan listerine . tapi tidak bagi warga Rom , sehingga kini mereka masih menggunakan ritual ini untuk membersihkan gigi mereka menggunakan urine masing masing . dengan syarat mereka tidak mengambil sebarang makanan .

urine dipilih kerana menurut masyarakat Rom , urine mengandungi beberapa sebatian seperti ammonia dan urea yang benar benar mampu membunuh kuman dan membantu mengatasi penyakit gusi dan radang gusi .

so , kepada anda anda , agak agak tak mampu nak beli listerine , gunalah urine anda untuk mencuci *kalau sanggup laa kan . hehe :)
motif : nak tayang gigi bersepah yang menjadi pojaan ramai :p

No comments: