Monday, March 11, 2013

TIPS : Menghilangkan Rasa Ngantok Ketika Kerja

Happy Monday Bluess semua ! ! !

Sebab hari ni hari ISNIN . Aku tak suka ISNIN . aku akan bosan di hari ISNIN .

Lebih lebih lagi bile lepas lunch , lagi laaaaaa layu je mata . 

So , aku nak laa share tips menghilangkan rasa mengantok ketika kerja .

1. Basuh Muka . Selalunya inilah yang akan orang buat . Kaum lelaki senang lah , kaum wanita ni , pikir doploh kali nak g cuci muka . yelah , pegi keje kan kene makeup , kang klo simbah air kat muka , nak kene touch up lagi . *hubby selalu suruh cuci muka bila ngantok , tp mcm2 alasan laa aku bg , sayang make up wooo*

2. Hampiri Kawasan Bercahaya . Contohnya ambil laa cahaya matahari kat tepi tingkap tu , ianya dapat menyegarkan mata kita yg mengantuk tu . *tak main tingkap dah , bukak pintu , nah kau , satu badan bercahaya matahari , segar sangat !*

3. Wangian  / Aromaterapi . Bau bauan segar dipercayai dapat merangsang deria bau sekaligus mengurangkan rasa mengantuk  , antaranya adalah bauan mint dan lemon *susah sangat amek pewangi makcik cleaner ni , sembur je dalam ofis ni haa*

4. Dengar muzik / Radio . Ada beberapa jenis bunyian ataupun muzik yg dikatakan merangsang dan meningkatkan kewaspadaan dan ketajaman minda . *memang pepagi on pc , bukak radio dulu laa cite dia*

5. Senaman Ringan . cuma gerakkan anggota badan macam tangan atau kaki . *sesekali ade jugak buat rajin lap meja lah , berjalan tengok site lah*

sesungguhnya , bila perut dah kenyang , cuaca panas , duduk dalam aircond , mata aku memang tersangat lah layu , dapat pejam mata seminit pun jadi lah . janji pejam .

No comments: