Tuesday, September 13, 2016

Kejadian di Aidiladha ~

Salam Aidiladha semua ! rasanya masih belum terlambat lagi nak ucapkan . maklumlah , semalam aku busy dan kepenatan . mana sempatnya nak hapdet on time . lagipun , aku memang tak pernah nak hapdet cerita on time kan . selalu lambat ada lah . 

Okayy macam biasa , setiap tahun rumah atok memang ada buat qurban . share 7 orang . tahun ni tak ramai yang balik . jadinya , manpower kurang . so yang ada ada ni kena tambah energy booster . lembu sekor pun banyak keje tau . sebab orangnya sikit .

lepas je kaum adam balik sembahyang raya , kami pun bersiap lah nak pergi tengok lembu . sebelum lembu kena qurban .



makcik selfie , mak kat belakang melayan lembu . besar pahala kau lembu .

dan tak lama lepas tu , acara pun bermula . lembu kali ni nampak garang , tapi okayy ,. senang je nak tumbangkan dia . ada jugak buat cubaan nak bangun , tapi tak berjaya .





Alhamdulillah , selamat disembelih oleh Tok Ketua Kampung . Syukur . Semoga Ibadah Qurban kita diterima oleh-Nya .



dan.....sesi melapah pun bermula ....

Masa kaum adam tengah melapah , potong potong apa yang patut . aku ternampak pokok manggis kepunyaan pakcik aku . dia pulak sempat cakap kat aku - nak makan manggis , pegi lah . tapi amek sendiri .  aku pun apa lagi , berlari weiiii , ajak adik and sepupu pergi kutip manggis...jangan di suruhhh . hehe



kau tengokkk , muka bahagia dapat pepah buah manggis . walaupun tak banyak tapi sedap dan membahagiakan .

Lepas dah puas kutip manggis . balik rumah laa simpan manggis . nak pergi semula kat tempat melapah tu . tetiba dengar bunyi kucing , pastu aku nampak sepupu sepapat aku tengah bawak tangga nak selamatkan kucing tu . berlari lah aku pergi tengok .


dah menggigil kesejukan dah kucing tu . sian dia . dalam masa yang sama dia ketakutan . dah turun sampai bawah , dia boleh lari makin jauh pulak . kemain laju lagi berenang . sampai ke bawah jambatan perginya . tengah nak selamatkan kucing , hujan pulak turun dengan lebat . syukur Alhamdulillah , tapi operasi menyelamatkan kucing masih diteruskan .


terlupa pulak , ada abang bomba dalam rumah kan . apa lagi ...berlari abang bomba selamatkan kucing . dah memang kerja dia kan . terima kasih pakcik ku . 


tengok kucing tu . sebenarnya dia kembang tau . sangat kembang , tapi dah kuncup dah sebab dah lama berendam dalam tu . macam mana boleh jatuh kembang oiii . dah alang alang basah tu ... moh ler kita mandi hujan . bukan selalu kan . syokk ooo .



Dah sedap mandi hujan kan . now melapah pulak . potong potong . timbang timbang . bahagi bahagi . bungkus bungkus . hantar hantar . walaupun hujan , semua berjalan dengan lancar . just take it easy , sebab dah tiap tahun buat . so dah faham step . kerja jadi mudah . yang penting , kerjasama .





Dah selesai semuanya . hujan kan ? mandi mandi bersihkan diri . makan jap . tido la apa lagi . sementara tunggu sup tulang masak . aku paksa mata suruh tido . penat . badan sangat penat . lama jugak aku tidur , 4 jam . pukul 6 baru sedar , sebab dengar bising bising diorang makan sup . aku mampu tengok je , sebab aku memang tak suka sup tulang . sama dengan mak .


nah , payung sikit laa gambar sup nya . ramai orang suka part ni kan . boleh sedut sedut .

begitulah kisahnya Aidiladha family Abdullah Bin Iman . Syukur masih bersama mereka yang tersayang . berkat kerjasama , segalanya jadi mudah , yang berat sama dipikul , yang ringan sama dijinjing . Alhamdulillah .



No comments: