Tuesday, February 4, 2014

We Are Neighbour , We Are Family !

Assalamualaikum semua . Ya Allah , lamanya tak menulis . rasa rindu sangat dekat blog yang tak seberapa ni . bak kata mak "blog cokiaa je" . Naik dari cuti raya cina ni , takde kerja sangat . semalam lagi lah takde keje langsung , so masa yang ada ni aku gunakan laa untuk mengosongkan draft . (nampak sangat draft penuh dengan entri terperap kan) .

Aku dilahirkan dan dibesarkan di kawasan perumahan taman . dari kecil lagi memang dah duduk rumah taman . kiri kanan depan belakang ada rumah orang . bukak pintu depan nampak orang , bukak pintu belakang pun nampak orang . aku rasa selamat tinggal di taman perumahan macam ni . 
Sebabkan kami hidup berjiran , kami memang dah rapat sejak kecil lagi . susah senang bersama . kami dah macam adik beradik . dah tak kesah , kau masuk rumah aku , aku masuk rumah kau . tidur kat rumah depan , esoknya makan kat rumah sebelah , kadang kadang membuang pun kat rumah depan tau ! betapa bahagianya hidup berjiran .
Sekarang masing masing dah besar , ada yang dah kawen , dah beranak pinak , tinggal jauh , ikut suami . bila sesekali balik , akan jadi riuh laa Jalan Puding ni . rumah kami jalan mati , so takde kereta lalu lalang , bebudak bermain bebas . 
tengok je lah gelagat kami bila bersama . ni masa wedding anak jiran , sebab tu semua berjubah sakan . masa ni jugak lah semua balik . memang meriah sangat . tiga hari berkumpul , tak puas rasanya .
 yang berjubah hitam ni , kak long , yang paling sulung dalam group ni . dia lah kakak bagi kami semua . selalu marah , bagi nasihat kat kami . kami sayang kak long !
dan kami , masih setia bersama berempat . walaupun sorang dah kawen , dan sorang lagi bakal menyusul , kami tetap bersama selamanya . semoga hubungan ini kekakl hingga ke Jannah . Insyaallah Aminn !
dan yang tengah tu , si kaki sebok . ahli baru . baru je mendaftar . tapi dia lah paling kepoh dan cengeng !

Bila kita susah , jiran jiran yang datang membantu . nak tunggu sedara , lambat nak tunggu diorang sampai kan ? sebab itu lah  , saya sayang jiran jiran saya . mereka lah kakak kakak saya . ouhh jiran lelaki ? semua belakang tabir , jadi cameraman . hehe . mak mak pulak , sedang sibuk di majlis perkahwinan  tu . 


korang rapat tak dengan jiran korang ? jom laa share .

No comments: