Sunday, September 9, 2012

Tragedi Sebelum Raya~

Alkisahnya . semangat berhari raya di kampung . maaf ler kalau jemu dengan cerita raya aku tahun ni . memang seronok nak bercerita . Sehari sebelum raya mestilah seronok masak beramai ramai kan . ape yang lainnya tahun ni , aku pun kena tolong amsak sekali . kalau beraya kat Joho , makcik makcik ramai , so aku selalu tak terlibat . HIHI . memandangkan kat belah mak perempuan tak berapa ramai , maka aku menjadi mangsa . menu pelik : RENDANG ITIK . sumpah tak penah makan dan raya aritu memang aku tak sentuh langsung itik itu .

Dipendekkan cerita , sedang asyik menyediakan bahan masakan , untuk raya esok dan untuk berbuka puasa , biasalah orang perempuan kalau masak mestilah sambil berborak . Tiba tiba makcik jerit "jahanam pintu aku !" . kami pun cepat cepat toleh , dan aku terus tergelak besar . HAHA . pintu dapur dia terbakar . terkena api nasi impit . 
nampak kesan terbakar ? semua ni gara gara mak aku . dia yang khayal dok potong daging kat depan pintu sampai tak perasan pintu tu dah dekat dengan periuk . ingat kat abah laa tu .
 tengok lah tu , tekun hiris daging sampai tak perasan orang snap gambar dia . ampun ye buk . dan ini adalah rendang itik yang siap dimasak hentam kromo oleh mak aku . syabas mak ! first time masak terus jadik . bakat memasak tu terus turun kat aku , sekali ajar terus jadi hebat !

sekian saja , tragedi sebelum raya di labohan dagang . korang ada tragedi sebelum raya tak ? meh laa share !


No comments: