Tuesday, December 3, 2013

Banjir Mengejut Lagi

sebab tadi aku dah taip dengan penuh semangat , pastu dengan bodohnya aku pergi tekan delete . sudahnya aku dah malas nak taip panjang panjang . pendekkan cerita , korang semua mesti dah tau kan , Mersing dah dilanda banjir . dah masuk berita dah pun .

semalam tidur aku mestilah tak lena , sebab hujan yang sangat lebat . menakutkan bunyinya , bangun pagi tengok anak sungai tepi rumah dah penuh , nampak sikit jee tiang dia .
duduk rumah , online , keep update dengan geng Anak Mersing , info dari mereka yang keluar melawat kawasan . 
antara khemah yang musnah dipukul ribut , angin kuat sangat , banyak pokok tumbang sampai hospital pun blackout !
lepas Zohor dapat info lagi , sungai depan perumahan aku , air dah melimpah . ni gambar kat area masjid . masjid sebelah sungai je . lepas Asar , rumah rumah sekitar sini dah masuk air , dan ada yang dah berpindah ke pusat pemindahan banjir .
Ni keadaan anak sungai tepi rumah aku waktu maghrib .air semakin penuh , tiang tu dah tak nampak . air hampir rata . masa ni family dah start kemas apa yang patut , yang kat bawah semua dah bawak naik atas . siap siap sedia barang yang penting penting .
lepas isyak , dapat whatsapp dari kawan satu taman , post gambar keadaan depan rumah dia . dah naik sampai atas buku lali . dan aku bersiap untuk keluar melawat kawasan taman . kawasan depan dah penuh air , ada pokok tumbang , tak boleh lalu dah . tambah pulak malam tu air pasang besar . nasib baik hujan berhenti .
longkang depan rumah pun dah penuh air , sikit lagi nak masuk dalam rumah . doa lah semoga rumah aku terselamat daripada banjir . malam ni sehingga 5hb December 2013 , air pasang besar . doa semoga tiada kemalangan jiwa . Insyaallah Amin .
dan hari ini aku datang site dengan semangatnya , sampai sampai terus hujan lebat . sedih rasa hati . tapi terus bekerja , menjadikan office sebagai bilik gerakan , call JPAM , call BOMBA untuk mendapatkan bantuan bagi yang memerlukan . Alhamdulillah good job Anak Mersing !

dulu pernah sekali rumah kami kena banjir teruk , tahun 2003 kalau tak silap . moga tahun ni tak terkena . aminn .

tempat korang banjir tak ?

No comments: